Przykłady gier i zabaw rozwijających percepcję słuchową u dzieci

  • Zabawa „ Kartkowanie”- dzieci siedzą na dywanie w kole z zamkniętymi oczami. Nauczyciel trzyma w ręku książkę i powoli przewraca kartki. Zadaniem dzieci jest podanie liczby przewróconych kartek.
  • Zabawa „ Echo”- dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie w niewielkiej odległości. Jedno z dzieci wypowiada jakieś słowo, a jego partner powtarza to słowo, niczym echo. Jeśli powtórzyło je poprawnie- robi krok do tyłu. Pierwsze dziecko wypowiada kolejne słowo, a partner powtarza. Jeśli powtórzyło je poprawnie- robi kolejny krok do tyłu, jeśli nie- robi krok do przodu. Zabawa kończy się, gdy odgadujący słowa dojdzie do wyznaczonej linii.
  • Zabawa „ Ile szpilek upadło?”- dzieci siedzą na dywanie w kole z zamkniętymi oczami. Nauczyciel upuszcza na blat biurka kilka szpilek, jedna za drugą. Zadaniem dzieci jest podanie ile razy usłyszały spadającą szpilkę.
  • Zabawa „ Co to za instrument?”- nauczyciel demonstruje dzieciom instrumenty oraz dźwięki jakie wydają. Prosi, by dzieci zamknęły oczy i rozpoznały na jakim instrumencie gra nauczyciel. 
  • Zabawa „ Powtórz rytm”- nauczyciel wystukuje rytm na bębenku, a zadaniem dziecka jest dokładnego jego odtworzenie.
  • Zabawa „ Powitanka z rytmizacją”- nauczyciel wita, żegna się z dziećmi dzieląc wyrazy na sylaby z jednoczesną ilustracją ruchową.
  • Np. Wi- tam Mar-ku.

           ( klaśnięcie- uderzenie o kolana- klaśnięcie- uderzenie o kolana)

  • Zabawa „ Zagraj tak jak ja”- nauczyciel prezentuje prosty rytm na bębenku ( trójkącie, kołatce), a zadaniem dziecka jest odtworzenie rytmu na swoim instrumencie z zachowaniem pauz między dźwiękami. Można spróbować prezentować rytmy za zasłoną.
  • Zabawa „ Wesoła, czy smutna ?”- nauczyciel prezentuje fragmenty muzyczne o różnym charakterze. Zadaniem dzieci jest określenie, czy muzyka jest wesoła, czy smutna.
  • Zabawa „ Jaki nastrój ?”- nauczyciel prezentuje dzieciom fragmenty muzyki, a zadaniem dzieci jest odtwarzanie swobodnym ruchem jej nastroju i charakteru.
  • Zabawa „ Jadę w podróż do ….. Co mam przywieźć?”- nazwa przywiezionego przedmiotu powinna zaczynać się taką samą głoską jak nazwa miasta.
  • Jadę do Warszawy. Przywiozę wrotki.

    Jadę do Krakowa, Przywiozę krowę.

    Jadę do Łodzi. Przywiozę łyżwy itd.

  • Zabawa „ Co słyszysz ?”- nauczyciel wymawia różne wyrazy rozpoczynające się na głoskę s oraz sz. Zadaniem dzieci, jest podniesienie rąk do góry jeśli wyraz rozpoczyna się głoską s oraz pocieranie rąk o siebie, jeśli wyraz rozpoczyna się głoską sz.
  • Zabawa „ Dobrze, czy źle?”- nauczyciel pokazuje dzieciom obrazek i wyraźnie wypowiada jego nazwę, jednak czasem popełnia błędy. Zadaniem dzieci jest określenie, czy nauczyciel mówi dobrze, czy źle. 

    skakanka – szkakanka,

    - kawa- kafa,

    - domek- Tomek

  • Zabawa „ Jaki wyraz powiedziałam ?”- nauczyciel wypowiada wyrazy podzielone na sylaby, a dzieci odgadują jaki wyraz powiedział.
  • Zabawa „ Dzielimy na sylaby”- nauczyciel podaje dzieciom wyraz, a te dzielą go na sylaby, jednocześnie układając klocki przed sobą.
  • Zabawa „ Tworzymy zdania”- nauczyciel podaje słowa, a zadaniem dzieci jest ułożenie z nich zdania. Np. gotuje, mama, obiad – Mama gotuje obiad.
  • Zabawa „ Dokończ wyraz ”- nauczyciel pokazuje dzieciom kolejno obrazki i wypowiada pierwszą sylabę. Zadaniem dzieci jest dokończenie zdania.
  • Zabawa „ Dobieranki”- nauczyciel podaje dzieciom pierwszą sylabę, a ich zadaniem jest wyszukanie jak największej liczny słów zaczynających się na wskazaną sylabę.
  • Zabawa „ Co powiedziałam ?”- nauczyciel wypowiadana wyrazy podzielone na głoski, a zadaniem dzieci jest dokonanie syntezy słuchowej tych wyrazów. 
  • Zabawa „Warzywa”- nauczyciel podaje dużo słów, z których dzieci mają zapamiętać, jakie warzywa wymienił - jabłko, słońce, marchewka, sałata, okno, burak, - płot, kot, smok, pietruszka, kompot, seler
  • Zabawa „ Poszedł Marek na jarmarek”- dzieci siedzą w kole. Pierwsze dziecko mówi „ Poszedł Marek na jarmarek, kupił sobie ( wymienia nazwę przedmiotu). Następny uczestnik powtarza to, co powiedziała pierwsza osoba i dodaje swój przedmiot.
  • Zabawa „ Co nie pasuje”- nauczyciel podaje kilka wyrazów, a zadaniem dzieci jest określić, który wyraz nie pasuje do pozostałych i dlaczego - poduszka, polityk, pomarańcza, seler- katastrofa, arbuz, kamyk, kalafior
  • Zabawa „ Jaka to melodia?”- nauczyciel puszcza fragmenty znanych dzieciom piosenek lub nuci je. Zadaniem dzieci jest podanie tytułu utworu.